maanantai 9. joulukuuta 2013

9. joulukuuta. OI ARMAAT KAUPAN ASIAKKAAT.

Jos joku ei kestä valitusta, niin skippaa tämä teksti kokonaan, pakko päästä purkamaan ajatuksia ärsyttävistä asiakkaista.

Olen ollut vasta vähän aikaa kaupan kassalla töissä, mutta kaiken näköistä hiipparia on jo tullut nähtyä asiakkaana ja muutamia erittäin ärsyttäviä puoliakin jo löytynyt asiakkaiden tavoista. Nyt kokoankin listan niistä tavoista, joilla saat varmasti kaupan kassan tai lähes minkä tahansa asiakaspalvelijan ärsyyntymään pienen päänsä sisällä, vaikka asiakaspalvelija ei sitä yleensä asiakkaalle näytäkkään.

*Älkää jooko syökö tai juoko mitään ilman maksamista, varsinkin se on inhottavaa kun osa vanhemmista antaa lapsilleen esimerkiksi tikkarin syötäväksi ja osassa tikkareistahan on se EAN-koodi siinä tikussa. Rupea siinä sitten myyjänä juoksemaan karkkihyllylle etsimään uutta samanlaista saadaksesi tikkarin lyötyä kassaan kun lapsi on mähmännyt koko tikun ja koodin lukukelvottomaksi. Tai jos teet näin, niin varmista että sinulla on rahaa maksaa ostoksesi, jottei kukaan joudu odottelemaan sinun ostoksiesi maksajaa kun ei rahaa löydykään. (Eikä se niiden tahmaisten kääreiden käsittely muutenkaan ole järin mieltä ylentävää...)

*Valitettavasti Suomen laki käskee nykyisin kysymään henkilöpaperit jokaiselta joka ostaa ikärajavalvottavia tuotteita ja näyttää alle 30-vuotiaalta. Minua ei kiinnosta henkkareidesi olinpaikka jos ne eivät ole mukanasi ja niitä kysyn, eikä minua myöskään valitettavasti kiinnosta vaikka vannoisit olevasi yli 18-vuotias. Ne kaljat ja tupakat jäävät tässä tapauksessa kassalle, vaikka sanoisit mitä.

*Tuohon papereiden kyselyyn vielä, että sinun on turha loukkaantua henkkareiden kysymisestä vaikka olisitkin jo yli 30-vuotias. Jos näytät alle 30-vuotiaalta, kysyn henkilöpaperit ja siitä on turha alkaa raivoamaan kuinka olen törkeä ja omahyväinen kakara kun niitä henkkareita kyselen. Ota se kohteliaisuutena että näytät hieman nuoremmalta, todennäköisesti joskus myöhemmin tulet olemaan onnellinen jos henkkareita kysytään.

*Jos jonoa on tavallista enemmän, niin ei, minä en jaksa alkaa vaihtamaan kuulumisia tai keskustelemaan esimerkiksi päivän säästä niin että asiakas jää hengaamaan muiden eteen ja näin ollen estää jonon liikkumisen. Kaikki pysyvät varmasti iloisempina kun pääsevät mahdollisimman pian maksamaan ostoksensa ja ulos kaupasta. Jos jonoa ei ole jälkeesi, niin kyllä, voin jäädä hetkeksi juttelemaan jos niin tahdot, mutta koko työvuoroani en valitettavasti voi viettää asiakkaiden kanssa jutellessa vaikka kuinka joskus tahtoisin.

*Älkää jemmatko tuotteita paikkoihin joihin ne eivät kuulu, älkääkä varsinkaan kylmässä säilytettäviä tuotteita esimerkiksi karkki- tai sipsihyllyyn. Tämä kun aiheuttaa valitettavan paljon hävikkiä kaupalle kun niitä tuotteita ei jakseta laittaa vaikka sitten lähimpään kylmähyllyyn jos niitä ei halutakkaan. Lisäksi vaikka tuote ei väärään paikkaan sijoittamisesta menisikään niin ei se mukavaa ole se asiakkaiden sotkujen siivoaminen.

*Jos et tahdo kuittia, älä ota sitä. Älä tee niin että otat kuitin sitä kysyttäessä ja heität sen kassalinjastolle edes vilkaisematta sitä kuittia. Kassan päädyissä kun yleensä tuppaa olemaan roskikset niin ei luulisi vaativan paljoa heittää sitä kuittia siihen tai olla suoraan ottamatta kuittia jos ei meinaa edes nopeasti vilkaista sitä.

*Ei, alkoholia ei myydä kello 21 jälkeen, eikä myöskään ennen kello 9. Asiaa ei myöskään auta se, että ehdotat ettei asiasta kerrottaisi kellekään. Kassakone kun ei anna myydä alkoholia noiden aikojen ulkopuolella, ei ainakaan niissä kaupoissa joissa itse työskentelen.

*Arvostan enemmän kuin paljon niitä asiakkaita jotka tervehtivät tervehdittäessä ja jotka vastaavat muunmuassa kysymyksiin "Tuleeko muuta?" tai "Tahdotko kuitin?" tai "Onko bonuskorttia?" muullakin tavoin kuin tuijottamalla. En valitettavasti osaa lukea ajatuksianne. Tuo kysyttäessä vastaaminen auttaisi myös siihen, ettei maksun ajan tullessa tarvitsisi alkaa karjumaan, että tahdotkin vielä esimerkiksi askin tupakkaa tai vastaavaa. Sen askin tupakkaakin saa kysymällä, ei hiljaa mielessään miettimällä.

*Meille myyjille on myös ihan turha kiukutella siitä, jos jokin tuote on loppu tai se ei edes kuulu valikoimiimme. Emme nimittäin voi valitettavasti muuttua haluamaksenne tuotteeksi tai kaivaa sitä jostain maagisesta taikavarastosta. Voimme ainoastaan pahoitella tilannetta ja mahdollisesti kertoa milloin loppunutta tuotetta olisi tulossa lisää.

*Me kassamyyjät emme valitettavasti ole vastuussa lapsistanne jos annatte heidän kirmata kaupassa kuin villi hyeenalauma, annatte lastenne tunkea sormiaan kassahihnan väliin tai annatte lastenne seistä pakkauskorokkeella kassan päässä. Suosittelen jättämään lapset kotiin jos se on mahdollista ja jos lapsillanne on taipumus loukata itsensä kaupassa ollessaan koska ei osaa käyttäytyä. Ne sormet nimittäin jäävät valitettavan helposti kassahihnan väliin (ja näin ollen aiheuttaen suhteellisen kovaa kipua) ja osa lapsista tippuu yllättävän herkästi kiipeillessään kassan päädyssä. Vahtikaa siis itse lapsianne jos ne on pakko ottaa kauppaan pelleilemään, itse vahdin omat lapseni kaupassa ollessani enkä todellakaan syytä myyjää jos lapsi pääsee itsensä telomaan jos en joka sekuntti kerkeä lasta valvomaan.

Tässä nyt muutamia mieleen tulleet asiat ja varmasti tulen jatkossakin törmäämään yhtä rasittaviin asiakkaisiin kun kierrän useissa kaupoissa tuuraamassa. Kumminkin pääsääntöisesti nautin työstäni ja ainakaan vielä ei onneksi ole yksikään asiakas saanut pilattua päivääni kokonaan. Lisäksi sellaiset asiakkaat jotka jäävät hiljaisina hetkinä vaihtamaan muutaman sanan tai juttelevat kassatapahtuman ohella, ovat enemmän kuin mukavia mielestäni. Kuitenkin nuo örmyasiakkaat latistavat valitettavasti tunnelmaa joksikin aikaa, joten jooko, yrittäkää kohdella meitä kassamyyjiäkin kuin ihmisiä, sillä mekin olemme ihmisiä, uskokaa tai älkää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat valvonnassani, eli älä säikähdä jos kommenttisi ei ilmesty heti. Se ilmestyy tarkastukseni jälkeen :)